Τετάρτη, Αυγούστου 10, 2022

Η σωματική διάσταση της ύπαρξης


Φρίντριχ Νίτσε 1844-1900

  • Το σώμα δεν λέει «Εγώ», το κάνει 
  • Το σώμα δεν ανήκει στον «Εαυτό», το σώμα Είναι ο «Εαυτός». 
  • Ο Εαυτός περιλαμβάνει την σοφία του σώματος και είναι μια εμπειρία πολύ βαθύτερη από τη σκέψη και την ορθολογική γνώση
  • Η γνώση δεν έρχεται μέσα από μη-σωματικούς, αφηρημένους τρόπους αλλά απαιτεί τη συμμετοχή μας με όλο το είναι μας. 
  • «Πιο αγνό και πιο ειλικρινές από τα λόγια είναι το σώμα και μιλάει για το νόημα της γης.»


  • 2 Γκαμπριελ Μαρσέλ 1889-1973

  • Η συνείδηση του Εαυτού μας είναι συνυφασμένη με το Σώμα. Δεν μπορούμε να διαχωρίσουμε πραγματική την Ύπαρξη μας από την Σωματοποιημένη αυτή Συνείδηση του Εαυτού μας.
  • Είμαστε δεμένοι στην Σωματικότητα μας όπως είμαστε δεμένοι με τη γη.
  • Η ποιότητα της στάσης μας απέναντι στο σώμα καθορίζει την στάση μας και απέναντι στον κόσμο, δηλαδή στην Ύπαρξη.
  • Αν η σχέση μας με το σώμα είναι μια σχέση που μετατρέπει το σώμα σε αντικείμενο είναι εν τέλη καταδικασμένη να αποτύχει.
  • Το σώμα μου Δεν μου ανήκει επειδή έτσι μπορεί να μετατραπεί σε αντικείμενο.
  • Τι είναι τελικά αυτό το σώμα του οποίου είμαι ταυτόχρονα Κύριος και Υπηρέτης;
  • Η ασάφεια στην αντίληψη του κόσμου είναι αποτέλεσμα της ασάφειας με την οποία νιώθω το σώμα μου.
  • Το κύριο αντικείμενο με το οποίο ταυτίζω τον εαυτό μου αλλά παραμένει ασύλληπτο και ακαθόριστο είναι το σώμα μου.

Μωρίς Μέρλοου-Πόντυ (Merleau-Ponty) 1908-1961 

  • Είμαστε υπάρξεις «σωματικές»
  • Είμαστε το σώμα μας
  • Το σώμα είναι διφορούμενο γιατί είναι ταυτόχρονα αντικείμενο και υποκείμενο.
  • Μέσω του σώματος συναντώ τον κόσμο
  • Το δέρμα που είναι η εξωτερική επιφάνεια που παρουσιάζω στον κόσμο αλλά δεν είναι ένα σύνορο που χωρίζει δύο διαφορετικά πράγματα
  • Μέσω του σώματος μου καταλαβαίνω του άλλους, όπως μέσω του σώματος μου αντιλαμβάνομαι τα πράγματα
  • Η σχέση του λόγου με το σώμα πρέπει να έχει βιωματική αμεσότητα

Μάρτιν Χάιντεγκερ 1889-1976

  • Η κατανόηση έχει πάντα αφετηρία σωματική.
  • Η σκέψη χρειάζεται και το διαισθητικό στοιχείο το οποίο προέρχεται από το σωματικό βίωμα
  • Βρισκόμαστε πάντοτε σε μια συναισθηματική "κατάσταση".

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Contrapunctus

  Λίγες μέρες πριν εκδόθηκε η ποιητική μου συλλογή Contrapunctus από τις εκδόσεις Πληθώρα. Ήταν ένα πείραμα αντίστιξις. Ξεκίνησε με το ερώτη...